WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE ORGANIZACJI PRACY W DOMU W TRAKCIE NAUKI ZDALNEJ

Prosimy Rodziców o zapoznanie się ze wskazówkami dotyczącymi organizacji warunków do nauki w domu.

Organizacja warunków do nauki w domu – higiena pracy
Zadbaj o:
- odpowiednie ustawienie biurka/stołu (przy oknie, maksymalne wykorzystanie naturalnego światła, ustawienie w ten sposób, by uczeń nie zasłaniał sobie światła, ale z  możliwością osłonięcia okna, gdy światło jest zbyt rażące
- odpowiednie ustawienie monitora/laptopa (unikanie odbijania się światła w monitorze, wysokość fotela)
- odpowiednie oświetlenie biurka (najlepiej ruchoma lampka z możliwością regulacji, światło padające z góry na blat biurka, nierażące w oczy, w przypadku osób praworęcznych lampka powinna stać po lewej stronie biurka, natomiast dla piszących lewą ręką po prawej stronie biurka)
- krzesło/fotel, który powinien podtrzymywać mięśnie, jednocześnie odciążając kręgosłup i zapewniając optymalną pozycję ciała (oparcie podpierające kręgosłup w odcinku piersiowym i lędźwiowym, regulacja wysokości i stopnia odchylenia oparcia, siedzisko o optymalnej głębokości – długość ud dziecka, odpowiednia wysokość siedziska – stopy płasko oparte o podłogę, kolana zgięte pod kątem prostym, dodatkowym plusem jest obecność kółek umożliwiających swobodne poruszanie, podłokietników, zagłówka i podnóżka)
- organizację miejsca pracy – zastosowanie organizerów, przyborników, pojemników dla uporządkowania przyborów szkolnych i materiałów. Stałe miejsce dla wszystkich przedmiotów znajdujących się na biurku pomoże uniknąć szukania ich, gdy będą potrzebne, zapobiegnie rozpraszaniu się w trakcie nauki i pozwoli uniknąć stresu związanego ze zgubieniem przedmiotów
- odpowiednie warunki: nie może być duszno ani zbyt gorąco, optymalna temperatura to ok. 20 – 21 stopni Celsjusza, należy wietrzyć pokój pracy, pamiętać o systematycznych przerw w trakcie nauki

W przypadku, gdy w domu uczy się więcej dzieci dobrze jest wprowadzić zasadę, że wszystkie dzieci uczą się w tym samym czasie. Zapobiegnie to pojawieniu się u dziecka poczuciu niesprawiedliwości i niechęci do nauki, związanej z tym, że ono musi się uczyć, a brat, czy siostra bawią się, grają na komputerze lub oglądają TV. Nauka oparta jest głównie o podręczniki, zeszyty ćwiczeń, lektury nie o zadania w Internecie. Trzeba także pamiętać, że dzieci mają wyrobione już pewne nawyki związane z chodzeniem do szkoły i nauką, co warto wziąć pod uwagę planując czas na naukę, czyli porę dnia.
Aby pomóc dziecku zorganizować się w nowej rzeczywistości, tj. nauce w domu, warto także ustalić z dzieckiem określony porządek nauki poszczególnych przedmiotów (to jak plan lekcji w szkole). Dobrze jest ustalić wspólnie z dzieckiem od czego zacznie, w czym może potrzebować pomocy. Nie wolno także zbyt długo koncentrować się na jednym temacie, czy przedmiocie. Urozmaicanie nauki pomoże uniknąć znudzenia. Oczywiście jak zawsze w przypadku nauki ważne jest zadbanie o odpowiednią ilość przerw, dietę i ruch. Dziecko powinno też czasem wyjść na spacer, a jeżeli jest to niemożliwe chociaż na balkon.

Pamiętaj!
Dziecko powinno samo utrzymywać porządek na biurku. Nie wyręczaj dziecka w odrabianiu lekcji, nie podawaj gotowych rozwiązań.

Motywowanie i wspieranie dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą:
Przekonuj swoje dziecko, iż przede wszystkim własną aktywnością zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności. Doceniaj wysiłek, a nie tylko efekty samodzielnej pracy. Podkreślaj mocne strony swojego dziecka – wiara w siebie sprzyja większej aktywności. Przekonaj, że sukces zależy tylko od niego. Wykorzystaj podczas nauki zainteresowania dziecka.
Przymusowy pobyt dziecka w domu nie może kojarzyć się tylko z nauką! Wykorzystaj czas pobytu w domu z pożytkiem dla dziecka . Pozwól, by stało się ono bardziej samodzielne, lepiej zorganizowane, odpowiedzialne. Pobyt w domu stwarza dodatkowe możliwości wykorzystania czasu na rozmowy z dziećmi na interesujące je tematy. W ten sposób wzbogacasz ich słownictwo i wiedzę o świecie. Wykorzystaj pobyt w domu na wspólne czytanie książek, rozmawianie o nich, objaśnianie. Głośne czytanie oraz słuchanie tekstu czytanego jest najlepszą metodą nauki czytania.
Próbuj włączać dzieci w możliwe do wykonania na ich poziomie wszelkie prace domowe, których przebieg można wzbogacać np. o aspekty matematyczne (obliczanie kalorii produktów użytych do wykonania ciasta, ważenie, odmierzanie, odliczanie), o aspekty związane z ochroną środowiska (np. segregacja śmieci i rozmowa o tym procesie) czy aspekty związane z rozumieniem własnych emocji (np. podczas gier planszowych doświadczanie radości zwycięstwa czy akceptowania przegranej). Nauka w domu daje też możliwości inne niż szkoła, np. czytania tematu czy książki w ulubionej pozycji i miejscu, np. na kanapie. Warto dzieciom na to pozwolić, aby nie musiały siedzieć tylko przy biurku. Ważne jest też to, jak spędzamy czas i co robimy z dziećmi, oprócz nauki. Warto znaleźć czas na rozmowę, wspólne obejrzenie filmu, zagranie w ulubioną grę planszową, czy upieczenie ciasta.
Pamiętaj, że kontakty z rówieśnikami są ważną potrzebą rozwojową dzieci. W czasie, kiedy dzieci nie mogą wyjść z domu, żeby spotkać się z kolegami, daj im możliwość „spotkania” się z rówieśnikami, po zakończeniu nauki, w przestrzeni online.

Dbaj o bezpieczeństwo swojego dziecka w sieci.
Dokładne informacje znajdują się w poście poniżej „Jak zapewnić swojemu dziecku bezpieczeństwo w Internecie”

Poucz swoje dziecko o ogólnych zasadach postępowania w czasie epidemii:
• Nie wychodź bez potrzeby z domu, zachowuj bezpieczną odległość od innych osób – min. 1,5 m, w sytuacji kiedy jest to możliwe, unikaj skupisk ludzkich.
• Bezwzględnie przestrzegaj zasady częstego mycia i dezynfekcji rąk.
• W obiektach użyteczności publicznej (urzędy, sklepy itp.), w których możliwy jest kontakt z innymi osobami – stosuj rękawiczki jednorazowe i półmaskę.
• Po użyciu, jednorazowe środki ochrony indywidualnej włóż do worka foliowego i wyrzuć do odpadów komunalnych; worek powinien być zamknięty.
• Na bieżąco słuchaj informacji w radiu i telewizji.
• W razie jakichkolwiek objawów towarzyszących koronawirusowi (gorączka, kaszel, duszności) kontaktuj się z najbliższą stacją sanitarno-epidemiologiczną lub infolinią NFZ pod nr tel. 800 190 590.